گزارش گردهمایی بحث و بررسی انتخابات در آدلاید- استرالیا

گزارش گردهمایی بحث و بررسی انتخابات در آدلاید- استرالیا

جمعه شب بیست ونهم ماه مه برابر با هشتم خرداد 1388 جمعی از ایرانیان شهر آدلاید در استرالیا جلسه ای تحلیلی در باره انتخابات ریاست جمهوری ایران برگزار نمودند. در این جلسه تعدادی از اساتید ایرانی دانشگاههای استرالیای جنوبی و دانشگاههای ایران به همراه جمعی از دانشجویان ایرانی وایرانیان استرالیای جنوبی شرکت داشتند . این جلسه از ساعت 7 بعد از ظهر شروع و تا پاسی از شب ادامه داشت و شرکت کنندگان با متانت و بردباری و احترام به یکدیگر نظرات و تحلیلهای متفاوت خود را بیان نموده و به سئوالات یکدیگرپاسخ دادند.

در ابتدای جلسه شرکت کنندگان به شش گروه به شرح ذیل تقسیم شدند:

گروه 1: چرا باید رای داد و دلایل شرکت در انتخابات

گروه 2: عدم شرکت در انتخابات   (دلایل و نقطه نظرها)

گروه 3: بررسی دیدگاههای حامیان مهندس موسوی

گروه 4: بررسی دیدگاههای آقای کروبی

گروه 5: بررسی دیدگاههای آقای احمدی نژاد

گروه 6: بررسی دیدگاههای آقای محسن رضایی

اعضای این گروهها به مدت 30 دقیقه به بحث و تحلیل در خصوص مواضع خود پرداختند و سپس ازهر گروه دو نفر با قرار گرفتن در پشت تریبون نظرات گروههای خود را بیان نمودند و در پایان به سئولات شرکت کنندگان و گروههای دیگرپاسخ دادند.

ابتدا دو تن از اعضای گروه 1 دلایل ضرورت شرکت در انتخابات را بیان نمودند. به نظر حامیان این گروه عدم شرکت در انتخابات وضعیت کشور را به مدت چهار سال دیگر به همین گونه نگه خواهد داشت و حتی بدتر خواهد نمود. به علاوه شرکت در انتخابات یک نوع تمرین دموکراسی و تمرین حرکتهای مسامت آمیز است برای دورانی که آزادی کامل در کشور برقرار خواهد شد.

نمایندگان گروه حامی شرکت در انتخابات با بیان اینکه بعضا دیدگاههای خرافی در کشور حاکم شده است تغییر وضع موجود را ضروری دانستند و بیان نمودند تغییر از طرق قهرآمیز و انقلاب در دنیای مدرن کاربردی ندارد . انتخابات ، بحث و استدلال و کارهای فکری تنها روش دموکراتیک ایجاد تغییرات مثبت در ایران است. این گروه ضمن تأیید اینکه تحریم و سکوت ممکن است به عنوان یک استراتژی کاربرد دموکراتیک داشته باشد ولی در شرایط فعلی با توجه به جو ایجاد شده در داخل وخارج از کشور این راهکار مثمر ثمر نخواهد بود.

سپس نمایندگان گروه 2 (طرفداران عدم شرکت در انتخابات) به بیان نظرات گروه خود

پرداختند. آنها بیان نمودند که تجربه دولت اصلاحات آقای خاتمی نشان داده است که پیروزی اصلاح طلبان باعث دو قطبی شدن فضا و تشنج بیشتر می شود و با ایجاد حساسیتهای بیشتر وضعیت کشور بدتر خواهد شد. این گروه دولت آقای احمدی نژاد را محصول اصلاحات می داند و معتقد است با یکدست شدن حکومت و حذف اصلاح طلبان و با گذشت زمان ٬ بدنه دولت و ملت به هم نزدیک شده و ملت وارد سیستم می شود و نهایتا دولت و ملت یکی خواهد شد. به نظر این گروه این سیستم ظرفیت اصلاح ندارد و رای در انتخابات رای به مشروعیت آن است.

گروه سوم نمایندگان حامیان دیدگاههای مهندس موسوی بودند که به بیان نظرات خود پرداختند. نمایندگان این گروه ضمن برشمردن سوابق اجرایی آقای مهندس موسوی ٬ وی را فردی صادق و راستگو دانستند که توانایی دفع خطر از کشور را دارد و از حمایت اکثریت احزاب اصلاح طلب برخوردار است. آقای موسوی دارای برنامه و تیم اقتصادی می باشد و با اقتصاددانان مختلف ملاقات کرده و از نظرات آنها بهره برده است. همچنین آقای موسوی توانایی مدیریت بحران و دفاع از حقوق اقلیت ها را دارد و به همراه همسر فرهیخته و دانشمند خود شور انتخاباتی ایجاد کرده است و آقای خاتمی نیز جزو تیم ایشان می باشد. همچنین یکی از نمایندگان این گروه میر حسین موسوی را به عنوان کاسب زاده ای آذری که سیاستمدار٬ هنرمند و روزنامه نگاری با سابقه است توصیف نمود.

گروه چهارم حامیان آقای کروبی بودند که به ارائه نظریات گروه خود پرداختند. نمایندگان این گروه آقای کروبی را به عنوان کاندیدایی مدرن ٬ با برنامه و با تیمی تکنوکرات و با قدرت اجرایی بالا توصیف نمودند.آنها کروبی را به عنوان فردی وابسته به لایه ای از حکومت دانستند که دیگران امکان نفوذ در آن را ندارند و ایشان با استفاده از این خصوصیت توانایی مرز شکنی در درون سیستم مثل انتقاد از شورای نگهبان ٬ سپاه و نهاد های دیگر درون حاکمیت را دارد و عملا این کارها را انجام داده است. کروبی کاریزما ندارد و این نقطه قوت اوست لذا طرفداران او نه از پی احساس بلکه از روی تعقل و فکر و به خاطر برنامه هایش از او حمایت می کنند و از او انتظار معجزه ندارند.

در ادامه این مراسم نمایندگان گروه احمدی نژاد به ارائه نظرات خود پرداختند. تعداد اعضای گروه بررسی نظرات آقای احمدی نژاد از همه گروههای دیگر (به استثنای گروه بررسی نظرات آقای محسن رضایی که شرکت کننده ای نداشت) کمتر بود. نمایندگان این گروه به مرکزیت زدایی و سرمایه گذاری در شهرهای کوچک و روستاها به عنوان یک نقطه قوت دولت نهم اشاره کردند. همچنین این گروه با ارائه ارقام از نهادهای بین المللی بیان نمودند که ذخیره ارزی در زمان دولت نهم بالاتر رفته است و تورم در دولت آقای هاشمی رفسنجانی که در برگیرنده بسیاری از وزرای آقای مهندس موسوی بوده است از دولت نهم بالاتر بوده است این گروه توجه به نقاط محروم سفرهای استانی سهمیه بندی بنزین را از نقاط قوت دولت آقای احمدی نژاد بر شمردند.

در پایان مراسم یکی از شرکت کنندگان به جمع بندی دیدگاههای مطرح شده پرداخت.

گردهمایی که قرار بود از ساعت 7 بعد از ظهر تا حداکثر 9 شب ادامه یابد تا حدود نیمه شب ادامه یافت و اکثر حاضرین به ارائه نظرات خود پرداختند و خصوصا دانشجویان و جوانترها با شور وحال خود و با ارائه نظرات تحلیلی دیدگاههای قوی و عمیق خود مجلس پر بار و غنی نمودند.

این مراسم که در محیطی دوستانه ولی پر شور و حال و با وجود دیدگاههای متعدد و مختلف با سعه صدر و تحمل نظرات یکدیگر برگزار گردید نشانه بلوغ فکری ٬ رشد و بالندگی جامعه ایرانی در شهر آدلاید می باشد. امید است در آینده شاهد مراسمی مشابه با محتوای علمی و آکادمیکی باشیم.

با تشکر

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.